CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Nuffnang Ads

Selamat Datang Ke Blogger Cik Dyla

Tolong saye kawan2..ramai2 klik k? ^^,

Tuesday, June 14, 2011

Majlis Tilawah Al-Quran Kebangsaan Kali Ke-54


Tarikh: 13 Jun - 17 Jun 2011
Masa: 8 - 11 malam
Lokasi: Dewan Baru, Majlis Islam Sarawak
Tema: 1Malaysia, 1Ummah


semalam dah selamat diadakan upacara pembukaan bagi Majlis Tilawah Al-Quran peringkat Kebangsaan bagi kali ke-54..boleh tengok siaran lansung di TV 1..tahun ni akan meyaksikan 29 qari dan qariah memperdengarkan bacaan masing-masing.


dulu mase aku kecik-kecik aku suke tengok tilawah Al-Quran..sebab bagi aku bila ada je tilawah Al-Quran misty dah nak puase and dah nak raya...xsabar-sabar nak tunggu tilawah abes sbb nak raya!huhu..xsalah aku ade gak tilawah masa bulan puase..mase aku kecik-kecik dulu la..


selain sbb xsabar nak raya, aku suke tgok tilawah Al-Quran sbb aku dengar dorang bertaranum..nak suh aku taranum mmg kelaut la..xreti aku..penah belajar tp xpandai2 gak..naseb badan la..agpon kalo kite dengar majlis-majlis ilmu ni kan dapat gak pahala..huhu..


kat bawah ni ade sedikit info menarik mengenai tilawah Al_quran yang aku dapat sumbernya daripada internet..utk pengetahuan kita bersebar kerana kita dituntut untuk menyebarkan ilmu walaupun sepatah..


Info Menarik Majlis Tilawah
1. Johan Qari
  • Kedah: 16 kali
  • Kelantan: 13 kali
  • Pulau Pinang: 2 kali
  • Johor: 4 kali
  • Selangor: 2 kali
  • Wilayah Persekutuan: 1 kali
  • Sarawak: 2 kali
  • Terengganu: 4 kali
  • Perak: 5 kali
  • Perlis: 1 kali
  • Pahang: 2 kali
2. Johan Qariah
  • Kedah: 1 kali
  • Kelantan: 13 kali
  • Pulau Pinang: 4 kali
  • Johor: 14 kali
  • Selangor: 4 kali
  • Sarawak: 2 kali
  • Terengganu: 11 kali
  • Perak: 2 kali
  • Perlis: 1 kali


Info Jenis-Jenis Tarannum
Berikut merupakan jenis-jenis Maqam (di Malaysia=disebut Tarannum) berdasarkan keluarga/ induk dan pecahan-pecahannya.
  1. Ajam – Ajam (عجم), Jiharkah (جهاركاه), Shawq Afza ( شوق افزا atau شوق أفزا)
  2. Sikah – Bastanikar (بسته نكار), Huzam (هزام), Iraq (عراق), Mustaar (مستعار), Rahat El Arwah (راحة الارواح atau راحة الأرواح), Sikah (سيكاه), Sikah Baladi (سيكاه بلدي)
  3. Bayati – Bayatayn (بیاتین), Bayati (بياتي), Bayati Shuri (بياتي شوري), Husseini (حسيني), Nahfat (نهفت), Nawa
  4. Nahawand – Farahfaza (فرحفزا), Nahawand (نهاوند), Nahawand Murassah (نهاوند مرصّعor نهاوند مرصع), Ushaq Masri (عشاق مصري)
  5. Rast – Mahur (ماهور), Nairuz (نوروز), Rast (راست), Suznak (سوزناك), Yakah (يكاه)
  6. Hijaz – Hijaz (حجاز), Hijaz Kar (حجاز كار), Shadd Araban (شد عربان), Shahnaz (شهناز orشاهناز), Suzidil (سوزدل), Zanjaran (زنجران)
  7. Saba – Saba (صبا), Saba Zamzam (صبا زمزم)
  8. Kurd – Kurd (كرد), Hijaz Kar Kurd (حجاز كار كرد)
  9. Nawa Athar – Athar Kurd (أثر كرد), Nawa Athar (نوى أثر or نوى اثر), Nikriz (نكريز)
Walau bagaimanapun, Maqam/ Tarannum yang biasa di Malaysia ialah:
  1. Bayati
  2. Sobah
  3. Sikah
  4. Rast
  5. Nahawand
  6. Jiharkah
  7. Hijaz

2 comments:

~..cik PriNCEss..~ said...

yeeaaa..da nk puasa..(^^,)

cik dyla said...

dah abes ganti pose?

K I S A H A K U

"Hanya Aku Yang Lebih Mengetahui Diriku"