CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Nuffnang Ads

Selamat Datang Ke Blogger Cik Dyla

Tolong saye kawan2..ramai2 klik k? ^^,

Wednesday, July 25, 2012

10 Peragai Kurang Sopan Orang Malaysia

sumber: The Star

1. Kurang ajar semasa memandu seperti memandu dengan laju, menukar lorong tanpa signal, mengekori dengan rapat dan kurang sabar dengan membunyikan hon.

Ini memang aku sangat-sangat berbulu!! hari-hari aku terpaksa berdepan dengan perangai orang-orang macam ni.. yang tak tahan tu bila siap cocok-cocok lagi kete aku.. hello! kau tak nampak ke depan aku tu pon banyak kereta.. bkn jalan lapang, pastu kau nak suh aku laju macam mana lagi??? sengal tau orang macam ni!


2. Tidak menghiraukan papan tanda seperti dilarang makan di dalam LRT, menyalakan rokok ditempat melarang merokok, meludah merata-rata, ataupun meletak kenderaan dikawasan dilarang parking.

Simple word. Kalau dah no manners tu memang tak reti membaca kot.



3. Merampas parking lot sedangkan ada mamat/minah lain yang sedang ready nak masuk parking.

Ohh maiii.... Ini memang sangat sakit hati..Mamat/Minah yang menunggu tu dah siap bagi Signal lagi.. Tapi boleh plak ade kereta yang kurang hajar sangat ni main masuk je.. Pastu keluar dengan muke tak bersalah. Can u feel what the feeling??


4. Tidak memberikan tempat duduk kepada orang tua dan perempuan mengandung di dalam bas ataupun LRT.

Dah lama aku tak naik bas or LRT so dah lama la aku tak nampak situasi ni... kalau dulu-dulu selalu la gak.. aku jarang dapat duduk so aku pon tak dapat nak tolong..


5. Tidak menunggu penumpang keluar dahulu dari kenderaan awam seperti BAS ataupun LRT.

Mereka terus serbu masuk sahaja sebaik sahaja BAS atau LRT berhenti. Sebab takut tak dapat tempat duduk. Masalahnya yang tolak-tolak berebut nak masuk tu LELAKI okey?? LELAKI... No gentlemen at all!

6. Bercakap kuat semasa berbual menggunakan handphone di kawasan awam seperti wayang pulak.

Kalau dalam wayang so far aku tak pernah jumpa la lagi, tapi kalau macam dekat supermarket ke ade la.. mungkin supermarket tu bising kot so terpaksa lah dia cakap kuat-kuat.. bagi orang yang mendengar dan melihat tentulah rasa ianya tidak sopan..


7. Tidak pegang pintu apabila menyedari masih ada yang akan menggunakan pintu yang sama. Kejadian ini boleh diperhatikan di stesen-stesen minyak.

Sebaik sahaja membuka pintu stesen minyak, terus melepaskan pintu tanpa memegang walaupun menyedari ada mamat/minah lain di belakang. Nasib baik mamat/minah itu bersedia , kalau tidak berbenjol dahi dihetam tombol pintu. Ada yang bersikap egolah kononnya tak mahu dikatakan sebagai penjaga pintu pulak. "Ye le, kalau yang dibelakng tu berderet macam keretapi, sampai bila nak pegang bang?" Ada yang menjawab pulak.
eh2.. kau pun agak-agak la kan, just pastikan orang belakang kau tu selamat tak benjol dah la pastu kau pass la pintu tu kat orang lain pulak..


8. Tidak mengucapkan terima kasih atau thank you apabila seseorang memberikan pertolongan ataupun melakukan perkara baik kepada mereka.

Hurm.. Mungkin ego..


9. Amalan tidak bertimbangrasa seperti meninggalkan troli pasaraya di parking lot, mencangkung di atas mangkuk tandas dan mengotorkan tandas awam.

Wahhh ini aku setuju! selalu sangatttt aku terjumpa orang-orang tak bertimbang rasa ni pergi parking troli yang dah digunakan dekat parking kereta! kalau rasa tak boleh nak letak troli tu kat tempat asal, jangan lah sampai menghalang parking orang pulak..


10. Selalu lewat.

Ni memang tabiat orang kita. Tapi for me, seboleh-bolehnya aku akan cube menepati masa. Sebab dalam Islam pon ade cakap menepati masa tu penting. Aku betul-betul tak suka kalau dah berjanji tapi sampai lambat.. Tapi, kalau sampai lambat disebabkan masalah-masalah tertentu macam kereta rosak ke, tak jumpa jalan ke.. boleh la dimaafkan.







Nota Dila: Bukan nak meyalahkan orang lain, tapi sama-samalah kita ambil iktibar dan perbaiki diri menjadi lebih bertimbang rasa pada orang lain. Tambah-tambah di bulan yang mulia ini.

















thanks for reading,

No comments:

K I S A H A K U

"Hanya Aku Yang Lebih Mengetahui Diriku"