CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Nuffnang Ads

Selamat Datang Ke Blogger Cik Dyla

Tolong saye kawan2..ramai2 klik k? ^^,

Thursday, January 17, 2013

JUST LISTEN TO MY HEART (me only)..

Assalamualaikum..


Sekarang ni kalau bukak fb je fenomena listen! listen! listen! semakin menular.. Bagi pihak-pihak yang berkepentingan, mula la jadikan mende ni sebagai masalah besar negara. By the way, aku pun punya pendapat yang nak dikeluarkan.. Just an opinion! bukan untuk mewakili mana-mana pihak tapi hanya pendapat! Sebarang bentuk pengeskploitasian dari apa yang akan aku keluar kan adalah dilarang oleh aku sebagai tuan punye tanah!



Firstly, tak de mende percuma di dunia ni.. Kalau semua benda nak percuma memang lemak la kan. Lagipun, kalau semuanya kita dapat senang-senang je, kita akan jadi lalai. Leka. Sebab? sebab mende tu senang je kite dapat.. bukannya kena bayar so buat apa kita nak susah-susah kan?? Kalau dulu kita belajar rajin-rajin pandai-pandai sebab nak balas jasa mak ayah kita yang dah susah payah bekerja cari duit untuk kita sambung belajar.. Tapi sekarang akan ada mulut-mulut yang berkata:

"buat apa aku susah-susah belajar?? bukan pakai duit mak bapak aku pun!"

Aku berani kata macam tu sebab aku kerja dekat sekolah. Dah nampak cara budak-budak sekarang dengan cara dengan masa kita belajar dulu sangat jauh berbeza. Sebabnya sekarang ni belajar pon dah tak payah bayar yuran. Aku ingat lagi dulu, masa nak PMR, yuran sangat mahal sebab budak-budak tingkatan 3 ade banyak peperiksaan dan gerak gempur jadi kita kena bayar untuk kertas-kertas soalan tu sume. Jadi yuran aku time tu ratus-ratus dan aku rasa kesian sangat kat mak ayah aku sebab dorang terpaksa bekerja kuat untuk bayar yuran aku. Bila aku tengok macam tu, itu memotivasikan aku untuk belajar bersungguh-sungguh.




Pastu dulu-dulu mak-mak kita kata,

"belajar tinggi-tinggi nanti dapat kerja bagus dapat gaji banyak"

Bila dapat gaji banyak boleh la bayar hutang-hutang belajar kita. Yela aku tau rezeki semua orang tak sama. Ada yang best student dekat tempat belajar, tapi bila abes belajar rezeki kerja dia tak seperti yang diharapkan. Tapi, mende tu sume leh bawak berbincangkan? Lagpun setiap hutang tu wajib dibayar walaupun tak dituntut. Kalo tak bayar pon senang, just belajar rajin-rajin nanti dapat dekan tiap semester jadi tak payah bayar hutang la. Ok aku mengaku aku tak de pengalaman lagi pasal ni so aku tak tahu ape yang mereka diluar sana hadapi. Maaf aku ada yang tak boleh terima.



Lepas tu kan, contoh la.. contoh saje tau. Aku bagi contoh paling senang. Ada orang pertikaikan keadaan rumah yang kau duduk tanpa memikirkan apa masalah kau. Orang tu kata:

" eh, kenapa rumah kau tak macam rumah sebelah hah? rumah sebeblah tu ade sofa cantik. Rumah kau takde pun? Kau tak boleh beli ke? Kenapa kau tak leh beli? Kat IKEA ade sale la.. Tak kan kau tak boleh peruntukkan sebulan RM500 daripada gaji kau untuk beli sofa baru???? Orang sebelah tu boleh je.. Sebelah sana pon sama. Orang belakang rumah kau pun beli sofa sale dari IKEA.... bla bla bla"


Apa kau buat? just listen to him/her??? Kau sanggup dengar orang tu cakap macam tu kat kau depan orang ramai??? Orang tu malukan kau tanpa dia sedar, dia sedang menumpang dirumah kau jugak??



hurm.. oke dah la.. dah pukul 8 so nak start buat kerja. Sendiri ingat la ye.. Setiap ape yang berlaku adae baik dan buruknya. Kita sebagai makhluk yang sempurna sifatnya pun ade kekurangan dan kelebihan, inikan pula sistem yang dibuat oleh manusia itu sendiri. Maaf lagi sekali. Ini hanyalah pendapat peribadi.


thanks for reading,

No comments:

K I S A H A K U

"Hanya Aku Yang Lebih Mengetahui Diriku"