Sebenarnya tengah buat assignment ni. Curi masa kejap update blog. And disebabkan update blog masa
tengah buat assignment makanya kita update pasal pelajaran la ye. Kot-kot bermanfaat. Ada kena mengena
pun dengan assignment yang tengah buat sekarang ni.
Oke, now start kelas. Kita belajar pasal 14 Prinsip Pengurusan Henry Fayol. Sape Henry Fayol tu?
Henry Fayol ialah Bapa Pemikiran Pengurusan.
1. Pembahagian
kerja : Pembahagian kerja dapat meningkatkan produktiviti kerana pekerja
menjalankan tugas yang khusus dan dengan demikian mengurangkan beban dan
tanggungjawab pekerja.
2. Autoriti : Fayol
mentafsirkan autoriti sebagai hak untuk memberi arahan dan sebagai kuasa untuk
menarik seseorang supaya menurut arahan itu.
3. Disiplin : Asas
disiplin ialah menurut arahan dan prosedur serta menghormati per-setujuan yang
telah dibuat di antara organisasi dan kakitangannya.
4. Satu perintah :
Fayol percaya bahawa seseorang pekerja mesti menerima arahan-arahan daripada
seorang ketua sahaja. Ini dapat mengelakkan daripada berlakunya kekeliruan dan
konflik di dalam penerimaan dan pemberian arahan.
5. Satu arahan :
Aktiviti yang mempunyai objektif yang sama hendaklah disatukan di dalam satu
rancangan dan diurus oleh seorang ketua sahaja.
6. Mengutamakan
kepentingan organisasi : Kepentingan organisasi hendaklah diutamakan daripada
kepentingan peribadi atau individu. Objektif-objektif organisasi adalah paling
penting daripada objektif individu.
7. Pembayaran upah
: Pekerja mestilah dibayar dengan bayaran yang sewajarnya. Kerja-sama, sokongan
dan ketaatan dapat diperolehi daripada pekerja yang diberi bayaran sewajar
dengan perkhidmatan mereka.
8. Pemusatan :
Walaupun pengurus bertanggungjawab sepenuhnya ke atas organisasi, kakitangan
bawahan hendaklah juga diberi kuasa yang cukup untuk menjalankan tugas dengan
efektif.
9. Rantai
pemerintahan : Rantai pemerintahan ini menunjukkan hierarki autoriti bermula
dari peringkat atasan hingga ke peringkat bawahan di dalam struktur organisasi.
Rantai autoriti ini juga menunjukkan arah aliran
komunikasi formal di dalam organisasi.
10. Susunan : Fayol
menggunakan prinsip susunan material dan sumber manusia yang mana material dan
manusia itu hendaklah ditempatkan di tempat yang betul mengikut masa yang
tepat.
11. Keseimbangan :
Pekerja hendaklah diberi layanan dan keadilan yang seimbang untuk melahirkan
ketaatan mereka kepada organisasi.
12. Kestabilan
personel : Firma yang berjaya mempunyai kumpulan pengurus yang stabil. Pihak
pengurusan atasan hendaklah mengimplementasikan amalan yang menggalakkan
penglibatan kakitangan kepada organisasi.
13. Inisiatif :
Kakitangan hendaklah diberi kebebasan untuk memajukan dan mengim-plementasikan
rancangan.
14. Kekitaan :
Keharmonian di kalangan kakitangan mewujudkan perpaduan dan keteguh-an
organisasi.
thanks for reading this,
2 comments:
terima kasih atas maklumat yang diberikan. sangat berguna. :)
Mcm lain je..
14 prinsip pengurusan
* autoriti
* disiplin
* satu arahan
* satu perintah
* pembahagian kerja
* imbuhan
* pemusatan
* rantaian skala
* tertib
* ekuiti
* kestabilan personel
* inisiatif
* mementingkan kepentingan organisasi
* kerjasama ("espirit de corps" )
Post a Comment